Wednesday, August 10, 2011

Cerita Eczema

Eczema ialah penyakit kegatalan atau kemerah-merahan menyerang di pelipat siku, kaki.  Penyebabnya adalah dia allergic kat Habuk, peluh dan makan telur, ayam dan seafood. 



Di atas pelipat siku (dah ok tinggal parut)

Ceritanya bermula bulan Feb dulu dan kami ingatkan dia kena chicken pox.  Bila jumpa Dr. dia just give medication dan saya terpaksa minta cuti sebab dia tidak boleh pergi nursery takut berjangkit dengan yang lain-lain.  Tunggu-tunggu tak juga elok dan bibirnya dan dalam mulut start bleeding.  Yang heranya dia still active dan tak demam-demam.  Sebab setahu kita orang kalau kena chicken pox ni mesti demam kan?   So this time pergi Klinik Kassim dan Dr. confirm ini bukan chicken pox sebab chicken pox sepatutnya bermula di tengah-tengah badan seperti chest dan merebak ke arah luar.  So dia refer to Skin specialist iaitu Dr. Badsha.  Wow...cost medication jangan ceritalah.  Mahal k. 


(dibahagian sikunya)



Muka dia pun kena juga

Than barulah kita orang tahu she having eczema.  Dr. bagi medication ubat makan (gatal), antibiotik dan ubat sapu plus Sabun.  Sabun yang dibenarkan ialah Simple or Dove.  I choose Simple sebab a few times I terbaca e-mail mengatakan Dove ada campuran Babi.  Kebenaran saya tak berapa pasti tapi biarlah sebab saya ada another choice iaitu Simple. Sabun ni tak de bau or buih sangat. 

Selepas 1 hari memang drasticly Alya bertambah sembuh. 

Another attack datang lagi sebab dia makan ayam terlebih this time.  Mula-mula tu sapu-sapu jugalah ubat dan nampaknya penyembuhan amat slow.  So another visit to Dr. Badsha.  This time cost oklah sikit.  Not that expensive.  She getting better.  Syukur alhamdullillah.  Cuma nampak parut-parut here and there lah.  Kena beli cream vitaman E ni plus Vitamin C. 

Tengok tu she start menggaru sebab berpeluh.  Balik nanti kena mandi dan sapu ubat kalau tak bertambah teruk.

Prevention nya avoid seafood, ayam dan telur.  Mandi selalu bila hari panas.  Pakai baju cotton (serap peluh).

Dan satu lagi fact klu kanak-kanak eczema ni dia kemungkinan besar adalah asthamatic dan sebenarnya dia memang dah kena asma last year.  This year nampaknya tak pernah kena lagi dah harap tak akan kena asthma forever (I wishlah).  Tapi ape nak buat maknya pun asthmatic (kes keturunanan lah ni). 


(  alya tak sembuh sepenuhnya-ummi tumpang glamour sekali boleh tak?)
 


No comments:

Post a Comment